Pendapat Imam Al-Ghazali Tentang Wang / Harta

Sekiranya dirujuk di dalam kitab karangan Imam Al-Ghazali (Ihya Ulum Al-Din) jilid 3, maka didapati pendapat beliau tentang wang atau harta (مال) ini terbahagi kepada perbincangan-perbincangan berikut:

1. Perkara yang ditegah berlaku di pasar (3/45)
a. Penipuan dalam akad murabahah
Seperti menyatakan “saya membeli (pada harga modal) dengan RM10.00 dan saya untung RM5.00 padahal dia berbohong maka ia tergolong dalam kalangan orang fasik”.
b. Menyembunyikan aib (ketidak sempurnaan atau kerosakan) barang
Samada penjual itu sendiri menyembunyikan aib atau seseorang yang mengetahui aib seseuatu barang yang sedang dalam proses jual beli tetapi tidak memberi tahu tentang aib tersebut kepada saudaranya (seagama) maka ia telah berdosa kerana telah membiarkan saudaranya (penjual) itu terlibat dengan perkara haram kerana telah menyakiti atau menzalimi seorang saudaranya yang lain.
c. Tidak melakukan ijab dan qabul sebaliknya memadai dengan pertukaran barang.
Namun ianya tidak dianggap suatu perkara mungkar sekiranya ia mengikuti pendapat (mazhab) yang tidak mengatakan wajib ijab dan qabul.
d. Urusniaga menjual perkara “malahi” (الملاهي)
e. Urusniaga menjual peralatan makan minum berasaskan emas ataupun perak.
f. Urusniaga menjual pakaian lelaki yang diperbuat daripada sutera ataupun pakaian perempuan yang  nipis dan singkat.
Hal ini kerana ia mendatangkan perbuatan haram kepada pemakainya kelak. Oleh yang demikian perbuatan yang akan menjuruskan kepada suatu perbuatan yang haram juga adalah haram.
g. Semua akad yang menjurus kepada persengketaan (التلبيسات)

2. Tujuan mengumpul harta (3/62)
Imam al-Ghazali meriwayatkan seorang ulama pada zaman pemerintahan al-Mansor (pada menjawab pertanyaannya) berpendapat bahawa seseorang manusia tidak akan mengumpul harta melainkan untuk tiga tujuan berikut iaitu :
a. Simpanan untuk anak-anak
Hakikatnya bukan ibubapa yang memberikan rezeki tetapi Allah adalah pemberi rezeki.
b. Mengekalkan pemerintahan atau kuasa
Hakikatnya bukan pemerintah yang menentukan duduk perkara tetapi Allah adalah penentu segala sesuatu.
c. Mendapatkan tempat (kuasa) yang lebih tinggi
Hakikatnya tempat yang lebih tinggi daripada pemerintah atau pemimpin (khalifah) adalah darjat yang diperolehi dengan melakukan amalan solih.

3. Tanda orang mukmin dan munafiq (3/198)
Di dalam membezakan tanda-tanda seorang mukmin berbanding orang munafiq di dalam perkara yang berkaitan dengan harta, Imam al-Ghazali membawa perbincangan oleh Hatim al-Asham. Beliau berpendapat di antara perbezaan yang dapat dilihat ialah orang mukmin mengorbankan hartanya demi agama manakala orang munafiq pula sanggup mengorbankan agama demi memperolehi harta.

4. Penghalang daripada kebenaran (3/205)
Imam al-Ghazali menggariskan empat perkara yang menjadi penghalang seseorang daripada melihat atau menerima kebenaran. Salah satu daripadanya adalah harta. Orang yang dapat membebaskan dirinya daripada kekangan harta sehingga yang tinggal hanyalah sekadar keperluannya sahaja, merupakan orang yang berupaya memandu diri ke arah kebaikan. Beliau menegaskan bahawa sekiranya seseorang memiliki harta walaupun satu dirham tetapi harta tersebut dapat mengawal dirinya maka semakin jauhlah dirinya daripada Allah SWT. Iaitu semakin jauh dirinya daripada kebenaran.
 

5. Modal masa (3/254)
Di dalam membincangkan persoalan yang membawa keuntungan dan kerugian bagi seseorang manusia, Imam al-Ghazali berpendapat bahawa masa adalah modal utama yang boleh menentukan untung atau ruginya seseorang. Sekiranya masa tidak digunakan bagi mendapat ganjaran yang baik (pahala) di akhirat maka seseorang itu sebenarnya telah rugi.
 Beliau menegaskan seseorang yang menyibukkan diri dengan perkara-perkara yang tidak membawa erti bagi dirinya juga seorang yang rugi. Orang yang bercakap atau bertanyakan sesuatu perkara yang tidak memanfaatkan akhiratnya juga rugi. Kerana dengan yang demikian akan merugikan masanya dan masa orang yang akan menjawab soalannya.
 

6. Wang atau harta (مال) sesuatu yang berjisim dan nampak pada zahir (3/356)
Di dalam menjelaskan punca perbalahan dan persengketaan di antara manusia, Imam al-Ghazali membincangkan perbezaan di antara ilmu dan mal. Mal (مال) di sini boleh diterjemahkan sebagai wang ataupun harta itu sendiri( ). Beliau juga berpendapat bahawa sekiranya ilmu itu diperolehi kerana ingin mendapat Mal maka ia dengan sendirinya akan membuka ruang pertelingkahan seseorang alim tersebut.
Hal ini kerana pada pandangan beliau, wang itu mempunyai jisim. Ia juga nampak pada mata kasar manusia. Oleh yang demikian, apabila wang berada di tangan kanan, ia tidak lagi berada di tangan kiri. Begitulah sebaliknya apabila wang tadi berpindah daripada tangan kanan ke tangan kiri. Maka tangan kanan akan kekosongan. Hal ini memungkinkan manusia yang berebut wang atau harta akan mengundang persengketaan sesama mereka.
 Sebaliknya ilmu yang dimiliki oleh seseorang tidak mempunyai jisim dan tidak pula dapat dilihat oleh mata kasar. Namun kehadirannya dirasai. Sebagai contoh ilmu tentang kebesaran Allah. Apabila ia menyampaikannya kepada orang lain maka dengan ilmunya itu ramai yang mengesakan Allah dan taat kepadaNya, ia akan beroleh kepuasan. Ilmu dan keyakinannya juga akan bertambah-tambah dan perasaannya juga menjadi semakin tenang yang akhirnya diterjemahkan sebagai kebahagiaan seorang alim.

7. Mata wang dan peluang pekerjaan (3/396-397)
Imam al-Ghazali menyebut bahawa manusia itu perlu kepada mata wang bagi mudahkan urusan mereka. Sebagai contoh orang yang ingin membeli makanan sedang mereka memiliki pakaian, maka menjadi sesuatu yang sukar untuk menilai kadar makanan yang bagaimana sesuai bagi sehelai atau sepasang pakaian.
 Seterusnya keperluan manusia yang pelbagai dan hajat mereka kepada mata wang itu sendiri dapat mewujudkan peluang-peluang pekerjaan bagi manusia yang lain. Kerana apabila adanya mata wang, maka perlu diwujudkan suatu pusat bagi menguruskan mata wang tersebut. Begitu juga perlu diwujudkan pusat-pusat tukaran mata wang.

Wallahu aklam…

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: