Khairat kematian ASB

Salamullahi’alaikum warahmatuhu wabarakatuh

Ana tak tahu pun, bahawa setiap pendeposit ASB/ASN dan apa sahaja saham terbitan PNB ada khairat kematian. Sebab ana memang tak melabur dalam ASB. Tak ada niat dan mungkin tak akan ada niat nak buka akaun ASB. Insya Allah. Cuma hari ini (apabila ada urusan di pejabat ASB bagi pihak orang lain) ana diberitahu;

1. Bagi simpanan RM10 hingga RM4999.00 : khairat kematian sebanyak RM200.00
2. Simpanan RM5000 (5k) hingga 10k : khairat kematian sebanyak RM1000.00 (seribu)
3. Simpanan RM10k (ribu) ke atas (maxima 100k setiap individu) : khairat kematian sebanyak RM2000.00 (dua ribu)

Waris boleh lah menuntut wang khairat kematian ini dalam masa enam (6) bulan selepas kematian pemegang akaun. Kalau tak tuntut, wang tersebut dikira hangus. Dan sekiranya si mati meninggalkan simpanan berjumlah kurang RM5000.00 (lima ribu ringgit) waris boleh membuat pengeluaran tanpa perlu dirujuk kepada Amanah Raya Berhad. Sebaliknya, (simpanan RM5k ke atas) maka wang simpanan si mati akan dirujuk ke Amanah Raya Berhad dan akan melibatkan tuntutan harta pesaka mengikut wasiat (kalau ada) dan pembahagian faraid (yang akan ditentukan oleh Mahkamah Syariah).

Tuntutan harta si mati lebih dari 5k
Prosesnya, ambil borang di Amanah Raya Berhad (ARB), kemudian pergi dapatkan sijil faraid daripada Mahkamah Syariah (dengan mengisi borang dan sertakan salinan kad pengenalan waris/waris-waris), kemudian kembalikannya bersama borang tadi ke pejabat ARB semula. Tunggu panggilan daripada ARB. Satu sijil kuasa pembahagian harta si mati (ASB)nya akan dikeluarkan. Bawa sijil ini ke pejabat (cawangan ASB) negeri. Pejabat pos tak dapat buat. Isi borang. Sahkan borang ini di hadapan suruhanjaya sumpah dan matikan setem hasil. Kemukakan kepada pejabat ASB semula dan tunggu proses transfer duit kepada akaun atau akaun-akaun waris. Ia memakan masa dari 3 minggu sehingga sebulan setengah.

Sekian, semoga berinfomasi dan membatu. Wallahu aklam.

13 Komen (+add yours?)

  1. Zulipah Binti Ibrahim
    Ogo 04, 2011 @ 13:12:47

    Salam..kata ada muat turun borang tu,tkde pun..saya nk muat turun utk tuntutan diatas kematian bapa saya…kalau saudara ada,boleh beri kepada saya?Saya tiada masa utk ke HQ.T.Kasih diatas budi baik Tuan.

    Balas

  2. zaiyf
    Sep 27, 2011 @ 14:04:06

    saya rasa tiada borang online.. ente kena pergi ke pejabat ASNB ambik borang..

    Balas

  3. zaiyf
    Sep 27, 2011 @ 14:04:35

    saya rasa tiada borang online.. ente kena pergi ke pejabat ASNB ambik borang.. ente kena ada masa gak.. kalau nak tuntut

    Balas

  4. abdullah
    Dis 21, 2011 @ 13:32:10

    salam.arwah mak saya da rm18k dlm asb.tp asb cuma bg duit kharat rm200 shj.

    IR: blh dptkn maklumat lanjut dr asb.. info di sini hanya perkongsian sahaja.. mungkin mereka bg pendahuluan 200, kemudian selebihnya akan kredit ke akaun waris.. Allah aklam

    Balas

  5. Hong
    Mei 03, 2012 @ 19:51:55

    Salam, ni nah tanya.
    Kalau warisnya iaitu isteri/suami bukan Bumi/islam dan tidak memegang account ASB. Apakah dia tidak sah menuntut Harta-ASB simati?

    IR: tuan blh rujuk pihak asb

    Balas

  6. mdyusoff sutan
    Mac 13, 2013 @ 16:13:49

    md yusoff sutan
    13.03.2013
    asalam mualaikum.

    kalau proses permohonan(termasuk dapat perintah feraid) harta pesaka melebihi
    6 bulan wang khairat hapuskah?

    IR: tak pasti.. blh tanya kaunter asb.. maaf tuan

    Balas

  7. mohamad razaly
    Mac 26, 2013 @ 22:27:57

    Natijah ahmad(ibu saudara kandung)telah meninggal dunia.bolehkah kakak beliau berlaiban binti menuntut sejumlah wang simati atau anak2 kakak beliau.sedangkan simati masih lg ada anak2 saudara seibu sebapa yg lain

    Balas

  8. roslan
    Ogo 20, 2013 @ 18:10:27

    Assalamualaikum Tuan,

    Saya mengemukakan persoalan ini bagi pihak adik-beradik saya yang lain.

    Arwah mak saya telah meninggal pada 16/06/2013 dan ada simpanan ASB berjumlah RM10,008 sahaja. (tiada tanah ataupun rumah)

    Adik beradik saya hanya 3 orang sahaja. 1 perempuan (telah meninggal pada tahun 1971) dan 2 lelaki (masih hidup termasuk diri saya)

    Arwah kakak saya pula ada meninggalkan anak 1 lelaki dan 1 perempuan.
    Manakala arwah bapa saya pula telah meninggal pada tahun 1974.

    1. Apakah prosedur serta jabatan manakah yang perlu kami berurusan terlebih dahulu ?

    2. Bagaimanakah caranya kami sebagai waris-waris ingin menuntut wang simpanan ASB tersebut ?

    Segala kerjasama pihak tuan dalam perkara ini amatlah kami hargai dan diucapkan ribuan terima kasih

    Sekian,

    Wassalam.

    roslan
    email : uniconline@gmail.com

    Balas

    • ibnrajab
      Ogo 20, 2013 @ 23:18:03

      1. pergi pejabat ASB.. minta dahulu wang khairat kematian.. blh dpt RM1k jika ikut maklumat sebelum ini.

      2. pergi ke pejabat amanah raya.. bawa bersama buku asb dan berurusanlah di sana

      3. biasanya amanah raya akan minta kita ke pejabat agama utk dptkan sijil faraid

      4. submit sijil faraid ke amanah raya bersama butiran akaun asb waris2 yg terlibat (diputuskan dlm sijil faraid)

      5. tunggu dlm masa beberapa minggu.. duit akan masuk ke dlm acc masing2

      salam

      Balas

  9. roslan
    Sep 07, 2013 @ 10:23:44

    Assalamualaikum tuan…

    Berbanyak2 terima kasih kerana sudi membantu dalam hal ini. Hanya Allah saja yang dapat membalas jasa baik tuan.

    Wassalam.

    Balas

  10. zamimiey
    Nov 07, 2013 @ 14:23:03

    Assalamualaikum tuan

    Saya ingin tahu,apakah dokumen yg perlu saya bawa untk membuat tuntutan wang tersebut…

    Balas

  11. rosman
    Feb 09, 2014 @ 03:28:15

    Salam…
    Saya baru shj kematian bapa pada 28-1-2014
    arwah bapa ada simpanan asb rm58k..
    soalan saya…bolehkah saudara berikan step by step perkara yg perlu saya lakukan untuk saya dapatkan kembali duit arwah.
    kami 5 beradik bersetuju untuk memindahkan kesemua duit tersebut kedlm akaun asb mak saya..
    bole saudara terangkan…
    sekian terima kasih…

    Balas

Tinggalkan Jawapan

