Negaraku..

Ana terasa dan tersentuh hari ini. Sebenarnya bukan hari ini sahaja. Sebelum ini pun banyak kali hati ana tersentuh, sayu, sedih dan perasaan2 yang sewaktu dengannya. Ana pasti perasaan ini semakin hari semakin meningkat. Adalah beberapa saat terasa gembira, selamat dan bahagia. Tetapi kebanyakkan masa bila berfikir ana rasa macam berdebar2.

Hari ini berita ttg adik Nurin (Allahyarhamha) timbul. Suara beritanya makin hangat. Ana merujuk kepada artikel yang ditulis oleh akhi Zaharuddin melalui lamannya http://www.zaharuddin.net/ yang menyatakan ‘Di bulan Ramadan, Negaraku makin  bahaya). dan ana juga merujuk laman yang sama teks ucapan Dr Yusuf al-Qardhawi tentang bahaya menamakan Islam ini dgn pelbagai nama. Semuanya ini menambahkan debar hati ana dan rasa gementar. Ana merasakan seolah2 ana tak buat apa sehingga Negara yang tercinta ini terancam dengan pelbagai fitnah. Benarlah sabda Nabi hidup di akhir zaman ini akan terlibat dengan fitnah yang dahsyat sehingga baginda berkhutbah ttg hadith fitan ini sepanjang hari.

Pergilah kepada tulisan2 yang ana rujuk di atas dan renung2kan lah wahai sahabat.. fikirkan bahawa setiap kita perlu ada perjuangan.. setiap kita akan ditanya akan usaha utk memartabatkan Islam sehingga akan terbentuknya baladan tayyiban.. berfikir dan bertindak.. fikir sesaat lebih baikn dari seribu rakaat solat.. jika ditambah pula dengan tindakan hasil daripada fkiran tadi.. di bulan penuh offer Allah ini pula.. hanya Allah yang akan mengetahui.. carilah bekalan sebelum kita ke hadapanNya. Jgn hanya fikir diri kita dapat berbuka puasa, anak isteri ada pakaian raya, ada kete, rumah maka selesailah dan itulah perjuangan yang akan kita hadapkan ke hadratNya.

Fikirkan ttg perjuangan, tentang perjuangan, wahai sahabat2ku..

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: