Dari Bachok ke Shah Alam

Syukur al-Hamdulillah. Di saat-saat kita memerlukan, akan ada sahaja orang lain yang sudi menghulurkan bantuan. Nikmat Allah. Cuma kadang-kadang kita kurang menyedari akan nikmat-nikmat Allah yang begitu banyak. Sesetengah orang pula, jiwanya lebih senang mengingati Allah apabila ada ujian berbentuk kesusahan datang kepadanya. Padahal, bagi umat Islam, sekiranya ia syukur dengan nikmat atau sabar dengan kesusahan sudah tentu akan ditulis pahala buat bekalannya nanti.

Sesak nafas 
Kebetulan tiket bas untuk ke Kuala Lumpur telah habis dijual. Macamana nak daftar UKM? Nasib baik sepupu yang pulang beraya aidil adha masih belum pulang ke tempat kerjanya di KL dapatlah ana tumpang. Kalau dilihat daripada sudut kos, memang tidak dinafikan, menaiki bas atau keretapi lebih murah. Hatta kapal terbang pun lebih murah sekiranya kebetulan dengan masa ‘offer’. Biasanya kenalah beli tiket berbulan-bulan lebih awal. Tak kisah asalkan sampai KL. Tambahan pula pergi bersama-sama dengan sepupu yang telah lama tidak bercerita panjang. Tentu banyak topik yang dapat diselesaikan dalam perjalanan yang dijangka memakan masa lebih lapan jam itu.

Dicampur tolak dengan berhenti rehat untuk solat, makan dan berehat (biar lambat asalkan selamat) kami sampai di Shah Alam jam 10.40 malam (semalam). Bertolak jam 11.30 pagi. Hampir 12 jam perjalanan kami. Katanya (sepupu ana) ini suatu perjalanan yang teruk dan memecah rekod peribadinya. “Sebelum ni paling lambat pun 9 jam je bang Yie..” Jalan jam. Kenderaan berpusu-pusu nak balik ke kota setelah pulang beraya di kampung masing-masing. Itulah punca perjalanan jadi lembab. Satu ketika (ana drive) bawa dalam lingkungan 40 km/j sahaja. Nafsu kata ‘sangat membosankan’. Jangan ikut kata nafsu.

Pengorbanan 
Hari ini pula sepupu terpaksa ambil cuti. Kereta ana yang dijangka boleh bawa keluar dari port Kelang seawal jam 8.30 pagi hanya boleh ana pandu jam 12.30 tengahari. Mulanya bateri dah tak berfungsi. Kena beli baru. Repair itu ini (sebab nak jalan jauh, nanti nak ke UKM kemudian terus bawa balik kereta tu ke Kelantan). Jam 5.00 petang baru sepupu bergerak balik ke rumah sewanya di Kepong. Di sini (Shah Alam) rumah sewa abangnya yang kerja di JVC.

Kadang-kadang orang lain boleh buat untuk kita sesuatu di luar jangkaan sama sekali. Sanggup ambil cuti kerana nak tolong dan bimbang akan kesusahan akan berlaku kepada orang lain. Itulah nilai murni yang tidak dapat disampaikan melalui buku dan kuliah. Jika nak dikira daripada segi pencapaian akademik, jauh bezanya dari pencapaian ana. Kadang-kadang kemuliaan yang dapat kita kecapi daripada ikatan tali persaudaraan dan persahabatan tidak dapat ditafsirkan melalui perkataan. Jauh sekali untuk ditukar ganti dengan nilai mata wang.

Kebetulan petang ini juga, seorang sahabat yang sangat lama ana tak jumpa menghubungi melalui telefon bimbit. Memang sudah lama tak jumpa. Rasa ana sudah dekat 10 tahun. Alhamdulillah, ikatan tali persaudaraan sedikit sebanyak telah kembali terjalin kemas. Perasaan seorang sahabat yang ikhlas terhadap nilai persahabatan hanya dapat dikecapi oleh orang yang hanya menjalinkan tali persahabatan dengan ikhlas juga.

Saudara dan kawan, tidak dapat dibeli dengan apa sahaja matawang. Alhamdulillah. Bersyukurlah bagi mereka yang kaya (mempunyai ramai saudara mara serta ramai pula sahabat handai dan rakan taulan)

Wassalam.

Advertisements

2 Komen (+add yours?)

  1. anak tani
    Dis 28, 2007 @ 22:54:06

    SELAMAT BERJUANG SAHABATKU!
    dah lama ana tak melayari inet ni sejak balik kg dulu..kat kg ana takdak kemudahan inet. lepas ana balik ke miri barulah dapat serve internet.
    ‘ala kulli hal may allah bless you.

    Balas

  2. ibnrajab
    Dis 29, 2007 @ 13:11:19

    Ahlan wasahlan akhi..

    Sama-sama berjuang. Tahun ni, anta mohonlah juga untuk sambung belajar. Oooo.. patutlah lama tak update blog.. TQ

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: