Modal insan

Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bachok dan sebaliknya biasa memakan masa selama 8 jam jika menggunakan perkhidmatan Bas ekspress melalui jalan Gua Musang. Jika menggunakan jalan Kuala Terengganu pula akan memakan masa yang lebih panjang, sekitar 9 hingga 11 jam. Jika menggunakan perkhidmatan Keretapi Malaysia (KTMB) ianya memakan masa yang lebih lama iaitu 12 hingga 13 jam. Manakala, sekiranya aspek masa yang menjadi keutamaan, rakyat Kelantan akan menggunakan perkhidmatan udara (MAS atau AirAsia) kerana ia hanya memakan masa selama 40 sehingga 50 minit sahaja.

Pengalaman
Mengikut pengalaman peribadi ana, drive kereta menggunakan jalan Kuala Terengganu memakan masa 11 jam setengah, manakala melalui jalan Gua Musang pula dalam sekitar 8 jam sahaja. Ada orang kata boleh sampai dalam masa 5 jam sahaja ikut Gua Musang. Wow hebat dan mungkin dahsyat!. Apa pun setiap orang menginginkan keselamatan di mana sahaja mereka berada termasuklah di jalanraya. Setiap orang tidak ingin terlibat dalam kecelakaan. Cuma kadang-kadang, hasrat murni seperti itu mudah dilupakan apabila kita berada di atas jalanraya yang sememangnya memerlukan banyak kesabaran. Akhirnya nafsu juga yang menang.

Dua minggu yang lepas mungkin anda teringat kepada suatu berita pengalaman ngeri yang berlaku ke atas sebuah keluarga di jalan Gua Musang. Laporan berita mengatakan pemandu kereta berkenaan ingin mengelak luabang lalu terbabas dan melanggar sebuah lori yang menuju arah bertentangan. Semua penumpang kereta tersebut telah meninggal dunia. Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiuun. Semoga keluarga yang terlibat dapat menerima ujian Allah dengan kesabaran. Dan semoga mereka yang masih hidup mengambil langkah perlu berikutan peristiwa yang sangat menyayat hati itu.

Jalanraya
Apa yang menarik perhatian ana ialah apabila ana sendiri memandu di jalan tempat berlaku tragedi, ana mengucap banyak. Tahap kerosakan jalan Gua Musang menghala ke Kuala Krai itu boleh dikategorikan sebagai sudah boleh diperbaiki. Membahayakan pengguna. Jalan banyak berlubang di tepi-tepi malah di tengah-tengahnya juga. Jauh pula tu. Ana rasa dalam 10 hingga 20 km. Mungkin lebih. Rosak!

Sesabar manapun pengguna, apabila terlibat dengan keadaan jalan yang sebegitu, sesekali tayar kereta terjun lubang mungkin masih boleh tahan. Orang kata, beza antara dapat kereta baru dengan bini baru adalah ‘lubang’. Bila memandu kereta baru seboleh-bolehnya nak elak masuk lubang tapi sebaliknya bila berbini baru. Malahan, bila tayar kereta asyik masuk lubang ia akan memberi kesan kepada prestasi kereta itu sendiri. Standard kawalan ke atas kereta pun boleh berkurangan. Sebab itulah kena bawa ke bengkel dan buat allingment. Silap haribulan kena buat sekali dengan ‘chamber’. Maaf sekiranya ejaan atau istilah salah.

Siapa salah
Bila melihat keadaan jalan yang begitu, biasanya kita akan terus terfikir tak mampukah kerajaan membaikinya secepat yang mungkin? Tidakkah kebanyakan jalanraya utama ada pihak yang mengambil tahu akan aspek-aspek keselamatan dan kerosakannya? Ada pihak yang tak buat kerja kah? Jalan Gua Musang tu umurnya sudah lebih 20 tahun tapi macam tu jugalah saiznya. Lebarnya sahaja yang ada nampak macam bertambah. Ada lah dalam 2 kaki. Berbanding jalan-jalan di KL nun, jalan masuk kawasan perumahan pun ber’lane-lane’. Itu tidak masuk ‘fly over’nya lagi.

Cuma ana terfikir. Mungkin modal insan di negara kita ni yang berkurangan. Betul. Mana ada ‘orang kita’ yang suka bekerja sebagai penampal jalan? Kalau kontrak buat jalan baru mungkin ada umph sket! Nak baiki jalan berapa sangat (yang masuk) fulusnya. Kerja di tengah-tengah panas. Berhadapan pula dengan kesibukan dan kederasan kenderaan dipandu. Kat KL tu bukan ‘orang kita’ yang buat kerja tampal-tampal nih. Tambahan lagi mana ada graduan universiti nak buat kerja macam tu? Mana ada kelas kan? Rela makan anggur yang dah terhidang. Orang lain tukang hidang. Kita tukang hentam sahaja.

Ana rasa Kerajaan ada duit banyak untuk diperuntukkan bagi kerja-kerja macam tu. Orang yang nak buat kerja tu yang tarak (tidak cukup sebenarnya). Padahal mereka yang melakukan kerja-kerja buat jalan ni dapat pahala yang cukup banyak. Cikgu, pensyarah, tok imam, tok bilal, pilot kapal terbang, askar, doktor, peguam dan lain-lain semuanya pengguna jalan raya. Tidakkah orang yang memudahkan orang lain itu akan diganjarkan pahala yang cukup banyak? Dalam hadith, Rasulullah menegaskan, barangsiapa yang memudahkan bagi penuntut ilmu, maka Allah akan mempermudahkan baginya jalan ke Syurga! Pengguna jalanraya bukan sahaja penuntut ilmu, bermacam-macam karektor orang yang baik-baik menggunakan jalanraya itu dan si pembuat jalannya akan mendapat pahala!

Saranan
Orang-orang tua yang ada anak besar. Daripada membiarkan sahaja mereka lepak-lepak kat tepi kampung, suruh lah ambil lesen kontraktor. Buat kerja baiki jalan. Jangan hanya menyusahkan orang tua dengan pil kudanya, dadahnya, merempit dan pelbagai karenah manusia tidak bertamadun. Kita hidup atas dunia ini hanya seketika biarlah melakukan kerja yang dapat memanfaatkan orang lain. Walaupun tidak ada orang yang akan sebut nama setiap orang pekerja tampal jalan rosak tapi Allah menulis setiap sumbangan manusia. Yang tak baiknya ditulis, yang baik lagi-lagilah ditulis. Sesungguhnya Allah itu amat sukakan kebaikan.

Nabi bersabda “Setiap umatku akan masuk ke Syurga kecuali mereka yang abai (tak mahu!)”. Itu tandanya Allah nak masukkan semuanya (kalau manusia nak) ke dalam Syurga, tapi manusia ini pula suka ikut hawa nafsu. Buat kerja nak yang selesa sahaja. Cara berfikir sudah dipandu Syaitan.

Marilah kita memikirkan sesuatu yang baru. Jangan asyik nak menyalahkan orang lain. Sebaliknya hitunglah diri sendiri. Persalahkanlah diri sendiri apabila berlakunya sesuatu kerosakan dimuka bumi Allah ini.

Wallahu aklam.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: