WANG : Pengembangan dan Penguncupannya Dalam Sistem Perbankan Islam

Wang merupakan alat pertukaran yg mempunyai harga atau nilai tertentu dan diakui sah, dikenali juga sebagai duit. (Kamus Dewan Edisi Tiga). Sebagai contoh wang kertas di Malaysia dikenali sebagai Ringgit dan nilai yang tercetak di atasnya telah diperakukan oleh Bank Negara Malaysia.

Wang pada pandangan Imam Al-Ghazali ialah “pengadil bagi segala aset kerana ia dapat menentukan nilai aset tersebut… bahkan kedua-dua Dinar dan Dirham itu menjadi pengadil di antara aset-aset seadilnya. Hikmat lain dijadikan wang ialah sebagai pengantara kepada benda-benda lain” (Ihya 4/114).

Ab. Mumin Ab. Ghani (1999, 11) menyatakan wang didefinisikan sebagai barangan atau apa-apa benda yang diterima umum dengan meluas dalam pertukaran barangan dan perkhidmatan dan untuk membayar hutang.

Maka, daripada pendapat-pendapat di atas dapatlah disimpulkan bahawa wang adalah alat pertukaran yang mempunyai nilai yang bertukar daripada seorang dengan seorang yang lain mengikut kesepakatan mereka di dalam sesuatu urusan. Sebagai contoh wang ialah nilai Ringgit yang digunakan oleh seseorang bagi mendapatkan sesuatu barangan yang sama dengan nilainya.

Pengembangan
Iaitu perihal mengembang iaitu menjadikan sesuatu lebih besar, panjang, terbentang, dan sebagainya. (Kamus Dewan Edisi Tiga).

Penguncupan
Iaitu perihal yang berlawanan dengan mengembangkan sesuatu. Ia diterjemahkan sebagai ‘contraction’ di dalam bahasa Inggeris. (Dewan Bahasa dan Pustaka).

Menurut Islam, sesuatu perkara jika dilakukan mengikut peraturannya pasti akan menghasilkan kebaikan. Di sini kebaikan yang diperoleh daripada wang adalah melalui proses pengembangannya. Oleh yang demikian, sekiranya wang diperlakukan sebagaimana yang disyariatkan Islam nescaya tidak mustahil proses pengembangannya akan berjalan dengan baik sekali. Tidak ada sesuatu yang mustahil sekiranya dilakukan dengan cara yang menepati kehendak dan syarat-syaratnya.

Perbankan Islam merupakan cara atau pendekatan bagi menegakkan syariat Islam itu sendiri. Maka sepatutnya ia akan membawa sesuatu yang bekembang kerana prinsip Islam itu sendiri berkembang maju di dalam hal yang berkaitan dengan kehidupan dan cara menguruskan kehidupan, iaitu sebagai khalifah Allah.

Pendekatan Islam Bagi Mengembangkan Wang

1) Wang dianggap sebagai modal
Di dalam Islam, wang tidak digunakan untuk mencipta wang, tetapi ia digunakan sebagai modal (Prof. Dr Abg Ghafar Ismail, UKM 2008). Jelasnya apabila wang digunakan bagi menciptakan wang, maka ia telah terkeluar daripada ruang lingkup syariat Islam kerana wang tidak boleh bekerja.

Daripada perbincangan di atas kita telah faham bahawa wang hanya merupakan alat yang digunakan oleh manusia untuk aktiviti pertukaran barang. Wang tidak ada fungsi atau kuasa untuk bekerja. Sekiranya wang dianggap boleh mencipta wang maka dari situlah akan timbulnya riba. Kerana pertukaran emas dan perak (yang suatu ketika dahulu berfungsi sebagai wang) hendaklah dengan nilai yang sama, sekiranya ada pertambahan maka ia dikira sebagai riba.

Oleh yang demikian, wang hendaklah dianggap sebagai modal. Sebagaimana diri manusia juga adalah modal. Harta benda juga modal. Keluarga juga adalah modal dan sebagainya.

Nota: Keluarga merupakan modal bagi seseorang untuk menjadikan dirinya lebih bersemangat melakukan sesuatu dengan sungguh-sungguh dan bermotivasi.

Apabila wang telah dianggap sebagai modal, maka sudah tentu ia dapat dikembangkan mengikut cara dan acuan yang dibenarkan di dalam syariat Islam.

2) Cara wang dikembangkan
Islam telah memperkenalkan banyak sekali produk sebagai pilihan. Kepelbagaian ini bersesuaian dengan pelbagai minat dan kecenderungan manusia itu sendiri. Ia juga meraikan kepelbagaian kemampuan manusia menguruskan wang mereka. Dengan itu Islam memperkenal produk-produk seperti al-bai, al-ijarah, ad-dain, al-musyarakah, al-mudharabah dan sebagainya.

Mengikut prinsip perbankan Islam, manusia tidak dipaksa melakukan sesuatu yang ia tidak berupaya atau tidak faham dengannya. Sekiranya seseorang tidak mampu mengeluarkan modal tetapi mampu mengusahakan suatu perusahaan maka Islam datang kepada mereka dengan produk al-Mudharabah.

Sebaliknya orang yang mempunyai wang, tetapi tidak mempunyai kemampuan samada daripada segi kekuatan fizikal atau kekangan masa, maka wang dapat digunakan sebagai modal bagi membiayai perusahaan tadi dengan menggunakan akad atau prinsip yang sama. Dengan yang demikian, wang tentu dapat dikembangkan.

3) Syarat pengembangan wang

Islam menggariskan dua syarat bagi membolehkan wang dikembangkan iaitu :
1. hendaklah ia bebas daripada riba
Kerana riba merupakan sesuatu yang menekan satu pihak walaupun nampak menguntungkan satu pihak yang lain. Hal ini kerana suatu perusahaan itu (masa depan) tidak dapat diketahui oleh manusia. Jauh sekali manusia mengetahui untung atau ruginya sesuatu perusahaan. Memberi jaminan pulangan (faedah atau riba) akan meletakkan satu pihak itu di dalam kesulitan dan tekanan. Dengan yang demikian wang sudah tentu tidak berupaya dikembangkan oleh institusi yang mengamalkan riba.

2. hendaklah ia bebas daripada gharar
Begitu juga dengan gharar iaitu unsur ketidak jelasan sesuatu urusan. Ia juga mendatangkan kerungsingan kepada satu pihak kerana unsur tidak jelas tersebut. Kerana fitrah manusia takutkan kepada sesuatu yang tidak diketahuinya. Oleh yang demikian, wang juga tidak akan berkembang sekiranya sesuatu institusi tersebut mengamalkan unsur gharar.

4) Wang boleh disucikan
Islam juga telah menyediakan cara bagi menyucikan wang. Iaitu dengan zakat. Ia bersesuaian dengan maksud zakat itu sendiri yang membawa erti subur lagi suci. Di dalam menyucikan sesuatu perkara, Islam juga menjamin kesuburannya.

Di dalam perbincangan di atas, telah diketengahkan cara dan syarat wang itu dikembangkan. Ia juga merupakan usaha yang boleh dilihat kesannya oleh manusia. Sebaliknya kesan zakat itu tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Ia hanya diperolehi dengan keyakinan yang akhirnya akan membawa seribu ketenangan dan keajaiban terhadap kehidupan mereka sendiri.

Sekiranya wang yang digunakan sebagai modal dizakatkan, ia semestinya akan menjadi lebih subur lagi suci. Aura kesuciannya hanya dapat dilihat oleh keyakinan hati manusia dan dapat dirasai setelah lama masa berlalu. Mereka yang mengeluarkan zakat akan memperolehi nikmat ketengan dan kejayaan yang bertambah baik.

5) Prinsip mencari keberkatan
Teras keimanan dan ketaqwaan telah digariskan sebagai panduan manusia mencari kekuatan di dalam apa sahaja yang mereka lakukan. Keimanan iaitu kepercayaan yang sesungguhnya kepada kuasa Allah yang menentu dan mengaturkan sesuatu. Manakala ketaqwaan iaitu sentiasa berhati-hati melakukan sesuatu, kerana ditakuti ia telah melanggar hak-hak orang lain yang telah ditentukan oleh Allah.

Apabila wang dikembangkan dengan cara yang ditentukan oleh Allah, dengan sifat yakin dan percaya kepada kuasa Allah yang menentukan, meyakini juga usaha yang dilakukan dan ditambah dengan kemahiran yang tinggi berserta kesungguhan, maka nanti akan menjanjikan keberkatan.
 

Kejayaan Sistem Islam
Seorang penulis Yahudi ISRAEL SHAMIR didalam tulisannya yang bertajuk (Dinar Emas Mampu Mengubah Palestin) dipetik sebagai berkata “Saya suka dengan idea Dr. Mahathir. Dinar emas akan memimpin kita ke satu dunia baru, dunia sifar kadar faedah, dunia tanpa riba yang akan membantu penyusunan semula masyarakat” (Utusan Malaysia, 5 Mac 2002).

Penulis suka memetik pendapat seorang Yahudi tersebut kerana ia yakin bahawa aplikasi Islam dalam kehidupan manusia di mana sahaja mereka berada sudah tentu dapat memberi keselamatan dan kesejahteraan. Apatah lagi sekiranya aktiviti ekonomi seluruhnya mendapat sentuhan ajaran syariat Islam maka akan turunlah rahmat Allah ke atas semua manusia dalam hal urusan ekonomi mereka.

Penutup
Melalui kajian yang sedikit ini, penulis mendapati perkara-perkara berikut sebagai kesimpulan:

1. Wang di dalam sistem perbankan Islam sangat boleh dikembangkan sekiranya ia dianggap sebagai modal.
2. Sesuatu yang mustahil sekiranya aplikasi Islam dilakukan terhadap wang yang tidak mendatangkan kebaikan.
3. Pengembangan wang berdasarkan kaedah Islam hendaklah akur kepada cara dan syarat-syarat yang telah digariskan.
4. Pengembangan wang mengikut prinsip Islam akan mendatangkan kesucian, kesuburan dan keberkatan kepada wang itu sendiri.
5. Mengembalikan urusan ekonomi selaras dengan kehendak Islam akan menjurus kepada mendaulatkan syariat Islam secara keseluruhannya.

Advertisements

7 Komen (+add yours?)

  1. anak tani
    Apr 03, 2008 @ 12:04:27

    salam.
    ana ada dengar tentang melabur dengar public puntual . apa pendapat anta tentang nya?ok ke ?

    Balas

  2. IbnRajab
    Apr 03, 2008 @ 21:31:55

    Public Mutual akhi.. ana ada beli satu saham.. sekarang ni rugi sket.. insyaAllah ia pelaburan jangka panjang.. min 3 tahun.. ana baru 8 bulan.. nak sampai 3 tahun ada untung la kot.. insyaAllah..

    Lama anta tak respon dlm grop?

    Balas

  3. UrduWala:-)
    Apr 12, 2008 @ 13:06:29

    Assalaamu’alaikum;

    Ustaz ibnrajab…. anta memang power! Semoga Allah swt meramaikan lagi orang-orang yang macam anta.

    Teruskan perjuangan anta kat blog ni…. pasti ramai yang mendapat faedahnya…. ana pun sama 🙂

    Balas

  4. ibnrajab
    Apr 12, 2008 @ 17:04:16

    Wa’alaikumussalam..

    Ustaz UrduWala:-) hey, main tom bohot ma’ruf hey, tom bohot2 acha hey, main tum pasant hey.. bohot2 syukriah kiyunkey tum main blog aiy hey.. salam ‘alaikum!

    Balas

  5. UrduWala:-)
    Apr 13, 2008 @ 16:05:46

    MasyaAllah… hebat juga bahasa Urdu anta ni…. ni dah kira bahasa Urdu fasihah / fushah. Anta memang layak mengajar MA bkn belajar MA.

    TERUSKAN PERJUANGAN!!!!!!!!

    Balas

  6. IbnRajab
    Apr 13, 2008 @ 22:46:35

    insyaAllah akhi.. sama2 lah kita di medah perjuangan.. ana baru nak mula, anta dan rakan2 dah lama dulu lagi.. harap tunjuk ajar sifu sekalian lah.. :))

    Balas

  7. One Centre Network
    Mei 03, 2008 @ 09:32:07

    bagus laa info site nie.. huhu

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: