Keajaiban Air

Bismillahirrahmanirrahim..

Air adalah makhluk kejadian Allah SWT. Air adalah sumber kehidupan. Firman Allah “Dan kami jadikan daripada air segala sesuatu itu hidup” (al-Anbia:30). Air daripada segi saintifiknya mengandungi dua komponen Gas Hidrogen dan satu komponen Gas Oksigen (H2O). Air juga memenuhi 2/3 daripada bumi.

Sifat air
Air sentiasa hidup. Kehidupan air itu pula mudah diperhatikan. Lihat saja kepada air laut yang sentiasa bergelora. Ia lambang bahawa air laut itu hidup. Lihat pula kepada titisan air yang jatuh dari langit singgah di dedaunan kemudian menggelonsor jatuh ke bumi. Di sana air terkumpul lalu mengalir pula ke sungai seterusnya ke laut seterusnya naik semula ke langit membentuk awan kemudian turun hujan lagi.

Air semestinya hidup. Perhatikan pula air di dalam bekas. Pantang digoyangkan walaupun sedikit maka air akan berkocak. Air jika disimpan di dalam bekas berpuluh-puluh tahun pun tidak akan mati. Macam itu juga. Bila diusik pasti akan berkocak. Tetapi suatu hari nanti air pun akan mati juga. Bila dan bagaimana hanya Allah yang Maha Mengetahui. Cuma hari ini orang mengatakan air yang telah direbus itu air mati.

Sifat air yang kedua (sebagimana yang telah diberitahu kepada ana oleh seorang bijak pandai dan banyak pula pengalaman hidup) adalah merakam. Air mampu merakam perkataan manusia dan menyimpannya kemudian boleh dikeluarkan semula (hasil rakaman itu) apabila manusia teresbut memerlukan. (Ayat ini mengandungi sedikit falsafah tetapi jika diperhatikan ia boleh difahami). Air seperti kaset yang dapat merakamkan suara ke dalam pita kaset. Kemudian boleh dipasang untuk dimainkan beberapa kali.

Seorang sahabat Nabi telah diminta untuk mengubati seorang yang sedang sakit. Lalu diminta air dan dibacakan ke atasnya surah al-Fatihah. Apabila diberi minum air tadi maka dengan izin Allah dia sembuh dan sahabat tadi mengambil upah (makanan) di atas usahanya itu. Perkara ini disampaikan kepada Rasulullah SAW maka Nabi mengiayakan perbuatan sahabat berkenaan.

Air dapat merakam bacaan al-Fatihah sahabat tadi lalu menyimpannya. Setelah ia memasuki tubuh pesakit dan dikehendaki agar ia menyembuhkan, maka dengan izin Allah, al-Fatihah yang disimpan di dalamnya tadi berupaya menjadi ubat yang paling mujarab. Semua jenis air boleh merakam dan menjadi ubat tetapi yang lebih utama adalah air mutlak yang tidak bercampur dengan anasir-anasir lain terutama bakteria. Yang tentu sekali ia akan memberi mudharat pula.

Cuma perbezaan di antara set perakam (kaset) dengan air adalah yang satu itu (perakam kaset) zahir dan air bersifat batin. Yang zahir akan terlaksana tanpa melihat kepada siapa pelakunya. Samada orang dewasa atau kanak-kanak, lelaki atau perempuan dan sebagainya. Sekiranya butang “recording” itu ditekan, maka proses rakaman akan berjalan lancar.

Sebaliknya yang batin lebih perlu kepada niat dan keikhlasan pelakunya. Di samping tata tertib dan cara perlaksaan yang betul. Dalam erti kata yang lain, semakin dekat seseorang pelaku itu dengan Allah SWT (pencipta air) maka semakin berkesanlah tindakannya ke atas air itu. Sebab itu tidak hairanlah kita perhatikan dalam masyarakat (dahulu terutamanya) sering mengunjungi orang-orang alim untuk meminta air tawar sebagai ubat. Terutama bagi mengubati penyakit-penyakit batin seperti sifat marah, dendam, malas, di rasuk syaitan dan sebagainya.

Anak dan ibu
Tujuh puluh peratus (70%) diri manusia terdiri daripada air. Maksudnya komponen utama jasmani manusia itu adalah air. Kebergantungan hidup manusia kepada air lebih daripada selainnya. Kita biasa dengar orang mengatakan manusia boleh hidup tanpa makan berhari-hari tetapi tidak boleh hidup tanpa air hanya untuk dua atau tiga hari sahaja.

Oleh kerana sifat air adalah merakam, maka seeloknya seorang ibu (terutamanya) tidak mengatakan sesuatu yang tidak baik kepada anaknya. Kita selalu mendengar perkataan ibu itu samada baik atau tidak adalah doa. Kerana ibu adalah orang yang paling dekat dengan anak. Kerana anak itu dikandung dalam rahimnya selama sembilan bulan sepuluh hari. Masakan perkataan ibu tidak mudah diterima?

Oleh itu, kita selalu perhatikan, seorang ibu yang selalu bercakap baik dengan anak, mendoakan kejayaan anak, berkata dengan perkataan yang baik sahaja kepada anak, memuji tindakan baik anak dan memotivasikan anak yang berkelakuan tidak baik, selalu mengucapkan harapan baik terhadap anak dan sebagainya pasti akan menjadikan anak tersebut orang yang baik sebagaimana perkataan ibunya. Sebaliknya pula sekiranya semua perkataan ibu adalah sumpah-seranah, maki hamun, melahirkan rasa tidak puas hati dan sebagainya itu akan menatijahkan anak yang derhaka pula. Wal iya zu billah..

Hal ini kerana sifat air (yang paling banyak dalam diri anak) itu akan merakam setiap perkataan yang didengarinya. Terutama daripada orang yang paling dekat dengannya. Kemudian, air tadi akan mengulang-ulang perkataan tadi di telinga (hati) anak yang kemudiannya membentuk ia sebagaimana yang diingini oleh hatinya. Samada baik ataupun sebaliknya. Klik di sini untuk membaca pengalaman yang ditulis berkenaan penerimaan air serta perubahannya mengikut apa yang didengarinya.

Kesimpulan
Jika hari ini kita menziarahi orang yang sedang sakit, ambillah segelas air dan bacakanlah apa sahaja yang termampu dengan perasaan penuh keikhlasan dan pengharapan agar penyakitnya itu disembuhkan oleh Allah. Mudah-mudahan penyakitnya akan beransur pulih. Klik di sini bagi membaca rakan yang menulis tentang molekul air yang diucapkan dengan ucapan yang baik.

Jika hari ini kita adalah seorang ibu, ayah ataupun cuma seorang rakan kepada orang lain. Ucapkanlah perkataan yang baik-baik sahaja kepada mereka yang mendengar ucapan kita. Kerana selain ia membentuk kebaikan kepadanya, kita juga akan menerima kebaikan daripada ucapan baik kita itu nanti. Firman Allah “Tidakkah sesuatu yang baik itu akan dibalas dengan yang baik juga?” (surah al-Rahman)

Semoga bermanfaat, wallahu aklam.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: