Remote Control

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini mari kita berkongsi cara menggunakan telefon bimbit sebagai remote control untuk komputer (samada laptop atau desktop). Ana percaya ramai yang sudah menggunakannya namun tidak dinafikan masih ada dalam kalangan kita yang masih belum mengentahuinya lagi. Untuk itu elok kita berkongsi pengetahuan yang sedikit ini agar sama-sama kita mengambil manfaat daripada teknologi sedia ada.

Setakat pengetahuan ana, hany telefon bimbit jenama sony ericsson sahaja yang dilengkapi dengan aplikasi remote control menggunakan perantara bluetooth (maksudnya walaupun handset anda berjenama sony ericsson, tetapi tidak dilengkapkan dengan bluetooth, maka fungsi ini dikecualikan). Oleh yang demikian, komputer anda yang ingin menerima aplikasi remote control ini pun hendaklah dilengkapi dengan bluetooth device (peralatan). Kebanyakkan komputer riba era ini sudah pun dilengkapi dengan device berkenaan, jika tidak anda terpaksalah membeli external bluetooth device yang boleh didapati dengan harga serendah RM20 sahaja.

Caranya
1. Aktifkan aplikasi bluetooth pada kedua-dua handset sony ericsson dan komputer;
2. Buka tetingkap ‘My Bluetooth Places’ pada komputer, klik pada Bluetooth pada menu bar dan ambil ‘Search for devices’;
(Komputer anda akan mengambil masa selama beberapa saat bagi mencari rangkaian bluetooth pada handset)
3. Setelah handset ana dijumpai, klik pada icon (yang menunjukkan) handset anda itu, kemudian klik pada icon ‘HID Mouse & Keyboard on (nama handset anda);
(Setelah komputer anda berjaya menghubungi handset, biasanya menu kawalan jauh atau remote control akan terus aktif secara automatik dan terus keluar pada screen handset anda, ianya ada tiga bentuk komunikasi iaitu; Presenter untuk anda control program PowerPoint, Media Player untuk anda control program Windows Media Player dan Desktop untuk anda control Desktop -icon dan screen- komputer anda)

Sekarang anda tidak lagi perlu duduk dekat komputer untuk klik pada cursor (sekiranya anda sedang membentangkan kertas kerja dengan menggunakan program powerpoint) atau menggunakan mouse kawalan jauh dan sebagainya. Cukup handset sony ericsson anda melakukan fungsi mouse dengan jarak yang agak memuaskan (bergantung kepada perisian dan hardware bluetooth pada kedua-dua komputer dan handset anda).

Sekian, selamat mencuba!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: