Lailatul Qadr

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini adalah hari ke-21 umat Islam berpuasa. Hanya tinggal beberapa hari lagi, tirai bulan mulia ini akan berlabuh. Beruntung sangatlah bagi orang yang mendapat hidayah Allah seterusnya merebut peluang menggandakan pahala amalan mereka di bulan mulia ini. Cuma bagi kita, kalau masih belum memulakan langkah bersungguh-sungguh dalam beribadat (khusus) itu, peluang 10 malam terakhir ini jangan lagi disia-siakan.

Semua sedia maklum bahawa, lailatul qadr adalah satu malam yang terlebih baik nilai amalan padanya dari 1000 bulan (83 tahun 4 bulan). Kalau seseorang berdoa, maka seoalah-olah berdoa selama itu. Kalau solat pun pahalanya seperti solat dalam masa itu. Apa sahaja amalan, akan dihitung dan digandakan dengan pahala amalan seribu bulan.

Namun perlu diingati bahawa, ada sesetengah ulama berpendapat bahawa, pada malam lailatul qadr itu juga, amalan yang tidak baik pun akan digandakan dosanya seperti amalan 1000 bulan. Kerana ayat tentang amalan itu umum. Kalau baik maka baiklah tetapi kalau sebaliknya, maka akan mendapat habuan sebaliknya. Sepatutnya umat Islam yang beriman peka dengan perkara ini. Kalaupun malas sangat untuk mendirikan malam lailatul qadr dengan amalan yang baik seperti solat, zikir, membaca al-quran dan lain-lain, janganlah pula melakukan maksiat pada malam tersebut. Lebih baik tidur daripada melalukan maksiat. 

Lebih baik dicatat pahala tidur selama 1000 bulan. Oleh itu, sebelum tidur pada malam-malam terakhir ramadhan ini, eloklah dipasang niat yang ikhlas ingin bangun beribadah. Kalau boleh, ambillah wudhuk dahulu sebelum tidur. Bacalah surah-surah ringkas yang memang dihafaz seperti surah al-ikhlas, qul auzubirabbil falaq dan qul auzubirabbinnas itu. Jangan terlalu malas untuk mengucapkan selawat ke atas Rasulullah juga.

Lailatul qadr sebenarnya tidak diketahui oleh manusia bilakah ia. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Tetapi para ulama bersepakat ianya berlaku pada malam-malam bulan Ramadhan kerana al-Quran itu diturunkan pada bulan ini. Ayat yang menyatakan tentang malam lailatul qadr juga adalah ayat al-quran. Ulama juga bersepakat bahawa ianya berlaku pada malam-malam terakhir (10 malam terakhir) bulan Ramadhan berdasarkan hadith-hadith sahih daripada Rasulullah SAW.

Lailatul qadr ini hanya anugerah Allah kepada umat nabi Muhammad SAW sahaja. Tidak pernah ada pada zaman umat nabi-nabi sebelum Baginda. Inilah antara keistimewaan umat ini yang suatu ketika dinyatakan oleh Allah dalam al-Quran “Kamu (umat akhir zaman) adalah sebaik-baik umat manusia”.

Suatu ketika Rasulullah bercerita kepada para sahabatnya. Bahawa umur umat-umat terdahulu panjang. Ada yang mencapai ribuan tahun seperti umat nabi Nuh. Tetapi purata umat nabi-nabi terdahulu adalah lebih daripada 80 tahun. Cuma umat akhir zaman ini, umur mereka kurang sedikit. Iaitu sekitar umur Nabi Muhammad antara 60-73 tahun sahaja. Nabi sendiri pun wafat pada umurnya 63 tahun.

Maka dengan itu, kerana Allah ingin sangat memuliakan umat Nabi Muhammad ini, maka dengan izinNya ditetapkan satu malam dalam setahun yang mana pahala amalan padanya adalah terlebih baik dari 1000 bulan. Bayangkanlah wahai saudara, betapa kasih dan sayangnya Allah kepada umat ini. Bayangkanlah sekiranya seseorang dapat menjenguk lailatul qadr setiap tahun dari umurnya 15 tahun (baligh) sehingga dia bertemu Allah (mungkin pada umur 63 tahun). Betapa banyak pahala amalan mereka itu.

Oleh yang demikian. Sangatlah dukacitanya seseorang yang kalaulah mereka tahu kelebihan ini, tetapi sengaja mengabaikannya. Lebih baik kita sedar pada masa sekarang yang masih boleh kita usahakan untuk mendapat lailatul qadr. Daripada kita disedarkan oleh Allah setelah mata kasar kita ini ditutup buat selama-lamanya dan dibukakan mata hakiki yang dapat melihat segala-gala yang dijanjikan Allah. Yang berbentuk pahala, dosa, syurga dan neraka itu.

Marilah kita menjadi yang terbaik daripada kalangan yang baik-baik. Kita boleh berusaha walaupun yang mengira terbaik itu adalah Allah.

Semoga bermanfaaat. Wallahu aklam.

Advertisements

1 Komen (+add yours?)

  1. musafir sufi
    Sep 23, 2008 @ 06:26:14

    lailatul qadar merupakan skim cepat amal bagi penghuni madrasah ramadhan !

    IbnRajab: Menarik juga penjenamaan yang enta berikan ni

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: