Dua kalimah syahadah

AKU BERSAKSI BAHAWA TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH
DAN AKU BERSAKSI BAHAWA NABI MUHAMMAD ITU ADALAH PESURUH ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Ungkapan dua kalimah syahadah, atau mengucap dua kalimah syahadah merupakan dua susunan perkataan yang nilainya di sisi Allah dan orang-orang yang beriman adalah melebihi daripada nilai dunia dan segala isinya. Diriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa “Sekiranya hendak ditimbang nilai dua kalimah syahadah dengan segala isi dunia, nescaya timbangan yang membawa dua kalimah itulah yang terlebih berat”.

Dua kalimah syahadah adalah dua ungkapan yang mesti diucapkan dengan lidah dan diakui dengan hati yang ikhlas oleh setiap orang yang ingin memeluk agama Islam. Yakni, dua kalimah inilah yang menjadi perantara di antara seorang Muslim dan bukan Muslim. Apabila seseorang yang sebelumnya menganut agama lain kemudian ingin memeluk agama Islam, maka dia perlu mengucap dua kalimah syahadah inilah.

Dua kalimah syahadah adalah rukun yang pertama daripada lima rukun Islam. Maksud rukun itu sendiri ialah; dasar, tiang, asas dan sendi (Kamus Dewan, ed.4, 2007). Jadi lima rukun Islam itu akan membentuk jatidiri seseorang muslim (orang yang beragama Islam) itu sendiri, sama ada ia benar-benar Islam atau sebaliknya. Sekiranya pincang salah satu daripada rukun itu, maka Islam seseorang tidaklah seperti sepatutnya. Dua kalimah syahadah ini merupakan rukunnya yang pertama maka ia perlu dihayati sesungguh-sungguhnya oleh setiap orang Islam.

Kata guru ana “Kalau tak cukup rukun, atau tidak sempurna rukun, tak taulah sama ada Islam seseorang manusia itu diterima atau tidaknya. Macam orang suruh tukang rumah buat rumah, tetapi ia tidak mahu ada tiang rumah, tak tahulah tukang rumah mana yang sanggup buat rumahnya itu, kerana apa yang diingininya itu bukanlah rumah sebenar rumah seperti fahaman dan ilmu seseorang tukang rumah”.

Dua kalimah syahadah ini juga satu ungkapan yang menjadi syiar umat Islam apabila mereka melaungkan azan bagi menyeru manusia untuk mengerjakan solat. Tidak diterima azan atau tidak dinamakan azan tanpa ucapan dua kalimah syahadah ini.

Syahadah maksudnya penyaksian
Dua kalimah syahadah ini adalah lafaz penyaksian. Bermaksud aku sanggup menjadi saksi bahawa tidak ada Tuhan yang disembah, yang ditaati, yang benar, yang mentadbir, dan yang segala-galanya melainkan Allah. Dan aku juga sanngup menjadi saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah yang tidak akan menyampaikan sesuatu melainkan apa-apa yang disuruh oleh Allah; sama ada daripada segi perkataan, perbuatan dan semua tingkahlaku baginda.

Mafhumnya, tidak sahlah penyaksian seseorang yang tidak menuruti kehendak-kehendaki lafaz dua kalimah syahadah ini. Iaitu yang tidak tunduk dan tidak patuh kepada suruhan Allah, atau mana-mana suruhan Allah. Tidak percaya kepada semua yang disampaikan oleh Rasulullah SAW, atau mana-mana di antara sunnah Rasul itu. Seseorang saksi, ia sanggup menyaksikan setiap apa yang disaksikannya atau yang dipercayainya dengan sepenuh-penuh penyaksian. Tidak ragu-ragu lagi.

Penyaksian kepada dua kalimah syahadah ini pula letaknya di hati. Bukan pada lidah semata-mata. Sebab mana manusia pernah menyaksikan Allah? Mereka tidak pernah melihat Allah tetapi merasakan dengan hati akan kebesaran dan perlunya mereka patuh kepada segala perintah Allah. Mereka sekarang ini juga tidak pernah berjumpa dengan Rasulullah SAW tetapi kemurnian risalah yang dibawa oleh Baginda dan ketinggian akhlak baginda yang dipelajari daripada hadis-hadis menjadikan manusia itu yakin akan setiap perkara yang dibawa baginda itu benar daripada Allah SWT.

Mungkin kita pernah dengar “saksi palsu”. Saksi palsu ini tidak akan diterima oleh mana-mana mahkamah di dunia, apatah lagi mahkamah Allah di akhirat. Kita juga mungkin pernah dengar orang beerkata “sesiapa yang derhaka kepada ibubapanya, tidak dapat mengucap apabila ajal menjemput”. Kenapa berlaku demikian? Kerana, pekerjaan menderhaka ibubapa itu adalah larangan Allah, jadi mana boleh si penderhaka kepada suruhan Allah akan menyaksikan kebenaran Allah? Contoh ini memberi gambaran bahawa, penyaksian si penderhaka kepada Allah tidak akan diterima hatta mungkin mulutnya sendiri tidak akan mampu melafazkan dua kalimah syahadah di saat ia memerlukannya.

Penghayatan
Ungkapan dua kalimah syahadah ini sepatutnya dihayati oleh umat Islam pada setiap masa dan ketika. Tidak berlalu sesuatu waktu kecuali diperbaharui ingatan dan penghayatan kepada kedua-dua lafaz ini. Seseorang muslim hendaklah senantiasa membasahi bibirnya dengan ucapan dua kalimah syahadah. Lalu hatinya juga akan turut dibasahi dengan nilai iman, taqwa dan rasa penyerahan serta penghambaan kepada Allah dan ketaatan kepada apa-apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Kelalaian umat Islam untuk terus memperbaharui rasa penghambaan dan ketaatannya melalui ucapan dua kalimah keramat ini akan menjadikan mereka alpa dan leka. Seterusnya sesat dan menyimpang daripada jalan yang lurus itu. Na’uzubillah min zalik. Lantas mereka mudah terpedaya dengan hasutan syaitan yang menjadi musuh tradisinya sepanjang kehidupan. Lantas mereka lalai dengan tipu daya dunia yang bersifat sementara lalu lupa kepada kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Semuanya mungkin bermula daripada kealpaan kepada ungkapan dua kalimah syahadah inilah.

Kalaulah rukun Islam yang kelima iaitu menunaikan ibadah haji itu dituntut melakukannya sekali seumur hidup apabila telah mencapai kemampuan sama ada daripada segi kewangan, kesihatan dan keselamatan. Kalaulah rukun yang keempat iaitu zakat itu dituntut melakukannya apabila cukup nisab dan haulnya bagi yang berkemampuan. Kalaulah rukun ketiga iaitu puasa itu dituntut melakukannya setahun sekali selama sebulan pada bulan ramadhan dan kalaulah rukun Islam yang kedua iaitu solat itu dituntut melakukannya lima kali sehari maka ungkapan dua kalimah syahadah yang menjadi teras, paksi dan sendi agama ini dituntut melakukannya setiap masa dan ketika.

Rukun-rukun Islam yang lain itu memerlukan kemampuan daripada segi fizikal, kewangan dan sebagainya namun rukun yang pertama dan yang asas ini tidak sedemikian. Ia hanya perlu kepada ingatan di hati yang secara ikhlas melafazkan dengan lidah demi menyatakan penyerahan dan pengabdian serta tunduk dan patuhnya seseorang itu kepada tuntutan dan kehendak agama.

Oleh kerana itulah, sepatutnya seseorang Islam itu sentiasa melafazkan dua kalimah syahadah ini pada setiap masa dan ketika. Ia merupakan tuntutan agama yang mana waktu masuknya adalah pada setiap masa. Tidak ada waktu khusus seperti solat, puasa, zakat ataupun haji. Ia adalah ibadah sepanjang masa. Dan ia adalah asas yang utama.

Sebab itu, orang yang mati dalam keadaan ingat kepada kedua lafaz utama ini akan diterima di sisi Allah. Sabda Rasulullah SAW (hadis sahih) “Barangsiapa yang mati dengan mengucapkan dua kalimah syahadah maka ia layak memasuki syurga Allah” atau sebagaimana maksud lafaz daripada Rasulullah SAW.

Amalan
Lafaz dua kalimah syahadah ini bukan hanya untuk diucapkan oleh mereka yang baru nak masuk Islam sahaja. Mereka yang dah lama Islam itu tidak perlu mengucapkannya pula. Sebaliknya sebagai umat Islam, kita perlu sentiasa mengucap dua kalimah syahadah dengan niat memperbaharui nilai iman dan Islam (penyerahan diri kita kepada Allah dengan mengikuti segala syariat-syariatnya yang dibawa oleh Rasulullah SAW).

Samentelah lah pula apabila Rasulullah SAW mengingatkan kita bahawa “Pada akhir zaman, manusia berpagi-pagi dengan Islam kemudian berpetang-petang dalam keadaan kafir. Ataupun mereka berpetang-petang dalam keadaan Islam kemudian berpagi-pagi dengan kekufuran”. Maksudnya kadang-kadang manusia muslim itu terdedah dengan kekufuran pada setiap masa. Walaupun zahirnya mereka tidak menyembah selain Allah seperti berhala dan sebagainya, tetapi mereka mungkin mengambil sesuatu ajaran selain syariat Allah sebagai amalan itupun sudah cukup untuk menjadikan berpaling daripada Islam.

Sekurang-kurangnya pun mereka melakukan perbuatan syirik (menyekutukan Allah) yang tersembunyi di dalam hati. Seperti merasai kesempurnaan diri, takabur (besar diri), ujub (bangga diri) dan lain-lain sifat hati yang mazmumah maka itu telah menjadikannya melalukan perbuatan yang menyekutukan Allah kerana meletakkan diri mereka pada tempat Allah yang maha sempurna, berkuasa, perkasa dan seumpamanya itu.

Apabila perkara ini telah dilakukan, maka mereka perlu segera kembali kepada Allah dengan mengucap dua kalimah syahadah semula. Mereka perlu kembali beriman dan berpegang teguh dengan ajaran Allah bahkan memperjuangkannya. Semuanya itu perlu dimulai dengan penyerahan diri melalui ungkapan dua kalimah syahadah itulah. Kerana segala amalan umat manusia tidak ada nilai di sisi Allah melainkan mereka terlebih dahulu menyatakan iman dan penyerahan diri kepadaNya.

Sepatutnya apabila bangun sahaja dari tidur, kita mengucap dua kalimah syahadah. Memulakan ibadah seperti solat, puasa dan sebagainya itu dengan ucapan dua kalimah syahadah. Memulakan kerja mencari rezeki dengan kalimah dua syahadah. Apabila pulang dari kerja kita mengucap dua kalimah syahadah, takut-takut semasa kerja tadi kita melakukan atau memperkatakan sesuatu mengeluarkan kita daripada landasan patuh kepada Islam yang membatalkan iman. Wal iya zu billah.

Dan yang paling penting, apabila hendak tidur, kita mengucap dua kalimah syahadah. Kerana sabda Rasulullah SAW “Barang siapa yang kalimah akhirnya adalah ‘La Ilaha Illallah’ nescaya akan masuk syurga”. Pesan guru ana “kalaupun sudah terlalu letih, dan tidak sempat ingin membaca perkara-perkara lain (zikir) maka ucapkanlah sekurang-kurangnya lafaz dua kalimah syahadah” sebelum tidur. Mana tahu, itulah kesempatan kita yang terakhir.

Kesimpulan
Marilah sama-sama kita mempertingkatkan kefahaman dan amalan kita yang berkaitan dengan dua kalimah syahadah ini sama ada secara langsung (lafaznya) atau tidak langsung (pengajarannya yang berbentuk penyerahan diri sepenuhnya kepada ajaran agama Allah). Lazimilah ucapan dua kalimah syahadah ini pada setiap masa dan ketika walau di manapun kita berada selagi hayat dikandung badan. Semoga kembalinya kita kepada Allah nanti adalah dalam keadaan menyerah diri kepadaNya secara keseluruhan dan sempurna.

Firman Allah (Ali Imaran:102) “Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya dan janganlah kamu mati melainkan sebagai orang Islam (yang menyerah diri kepada Allah secara sepenuhnya).

Wallahu aklam

Advertisements

35 Komen (+add yours?)

  1. firdaus
    Mac 20, 2011 @ 09:16:49

    as’m
    minta izin copy

    Balas

  2. engku aziz
    Jun 26, 2011 @ 20:54:02

    asmkm. minta izin copy

    Balas

  3. engku aziz
    Jun 26, 2011 @ 20:55:55

    informasi yg sgt berguna.
    tkasih.

    Balas

  4. Azam
    Jul 22, 2011 @ 15:47:04

    Salam,
    Saya mempunyai seorang rakan sekerja yang sekarang hanya mempercayai adanya tuhan tapi tidak pada agama. Dia mengajukan soalan kepada saya tentang bagaimana nabi-nabi mengucap dua kalimah syahadah terutamanya nabi muhammad.

    IR: w’salam. agama adalah aturan Allah turunkan utk panduan pentadbiran alam ini yg penuh dgn cabaran, dugaan dan kelemahan.. utk hadapi semua itu, Allah selaku yg Maha Pencipta menurunkan agama.. jika iman (percaya) kpd Allah ada dlm hati, tiada sebab mengapa seseorang tdk dpt menerima setting Allah.. wallahu aklam

    Balas

  5. nani
    Sep 13, 2011 @ 15:37:48

    assalamualaikum… minta izin share utk tazkirah jbtn sy… syukran…:)

    IR: silakan dgn penuh hormat..

    Balas

  6. Basyir
    Sep 20, 2011 @ 17:27:39

    Alhamdulillah,

    Terima kasih Ustaz atas ilmu yang bermanfaat ini. Sesungguh peringatan ini telah memberi manfaat pada saya.

    Basyir

    IR: terima kasih kembali atas kesudian singgah di sini

    Balas

  7. ju
    Okt 13, 2011 @ 10:22:10

    minta izin utk dijadikan bahan rujukan

    IR: sebar-sebarkanlah.. dan jgn lupa untuk memberi teguran yg mmbina

    Balas

  8. Ana Fitri
    Nov 26, 2011 @ 03:50:48

    Assalamualaikum tuan, saya mohon tuan semak semula kalimah syahadah dalam bahasa Arab. Seharusnya ash-hadu an la (ditulis dengan alif nun kemudian lam alif), saya tidak tahu jika dibenarkan menulisnya sedemikian jika menggunakan khat tertentu. Wallhu a’lam.

    IR: sudah diperbetulkan.. jazakumullah.. walhamdulillah ala al-tanbih.. terima kasih sudi bertandang dan membri teguran membina.. ana la akhlu an al-khata’ wa al-nisyan.. wa astaghfirullahal adzim..

    Balas

  9. mohd
    Nov 29, 2011 @ 19:11:12

    mnta copy tuk tatapan

    Balas

  10. amirulfaiz
    Dis 15, 2011 @ 10:34:12

    minta izin untuk share kepada rakan-rakan saya serta saudara-saudara sesama islam saya

    Balas

  11. Rasakan madihi
    Feb 27, 2012 @ 02:14:48

    35tahun dulu saya selalu terdengar atau terbaca maksud sebenar kalimah syahadah. Dalam 35 tahun ini, saya ambil mudah maksudnya. Take for granted kerana saya seorang Islam. Terima kasih kepada artikel ini. Ya Allah, janganlah jadikan aku seorang yang lalai. Amin.

    Balas

  12. Dayang
    Mac 08, 2012 @ 13:13:28

    mohon share tok semua org ye…

    Balas

  13. sahara
    Mac 25, 2012 @ 21:50:28

    assalamualaikum….nak minta izin untuk berkongsi maklumat,… 🙂

    Balas

  14. zara
    Apr 05, 2012 @ 12:38:28

    nk mohon copy yer…..

    Balas

  15. Jumariah
    Apr 17, 2012 @ 14:40:48

    Assalamuaikum……………………..Ustaz,

    Saya masih tercari-cari bagaimana nak mengajar anak-anak yang masih kecil untuk memahami kalimah syahadah. Di harap ustaz dapat membantu……………

    Jumariah..

    Balas

  16. ana chua
    Jul 21, 2012 @ 21:09:22

    mohon copy ya

    Balas

  17. Haba
    Sep 22, 2012 @ 09:40:31

    Ahsanta. Barakallahu lakum!

    Balas

  18. M.H.Lubis
    Apr 16, 2013 @ 09:34:06

    Analisis Perbandingan 2 Terjemahan Dua Kalimah Syahadah.
    Dua Kalimah Syahadah atau kalimah Toyyibah ialah:

    diterjemahkan sebagai; – Saya naiksaksi / bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah dan saya
    naiksaksi/bersaksi bahwa Muhammad itu utusan Allah. (Terjemahan lama).
    – Saya mengaku (beriman) bahwa tiada tuhan selain Allah dan saya mengaku (beriman) bahwa Muhammad itu utusan Allah. (Terjemahan baru)

    Kalimah “Syahadah” atau kalimah “Toyyibah” ialah salah satu daripada rukun Islam. Kalimah syahadah yang terdiri daripada dua kalimah (kalimat), ia merupakan pengakuan yang mesti dizahirkan oleh seseorang muslim dengan lidahnya. Kemudian dibenarkan oleh hatinya serta dilaksanakan dengan anggota badannya. Kalimah syahadah yang menjadi asas utama dan yang paling pokok dari rukun Islam, mesti diucapkan oleh orang-orang Islam dengan berbahasa Arab. Akan tetapi bagi yang tidak faham dan mengetahui bahasa Arab; maka untuk sekedar mendekatkan pemahamannya atau mendapatkan maksud dan maknanya, maka diterjemahkanlah kalimah syahadah ini ke dalam bahasa Indonesia.
    Terjemahan Dua Kalimah Syahadah ini ke dalam bahasa Indonesia seperti sekarang ini, kelihatan sedikit banyaknya ada pengaruh dengan keadaan para ulama seperti diterangkan di atas. Mereka menterjemahkannya ke dalam bahasa Indionesia, kelihatannya disesuaikan dengan keadaan semasa pada masa awal-awal Islam masuk ke Nusantara; dalam konteks ini ialah alam Indonesia.
    Hasil terjemahan yang sudah membudaya di kalangan umat Islam saat ini; perlu disemak kembali (semula), sebab kelihatannya; kesan terjemahannya kurang tepat atau kurang sesuai. Memang, barangkali ini adalah suatu kerja yang susah untuk memahamkannya kepada orang banyak, sebab perkara ini telah berlaku lama dan diamalkan oleh masyarakat Indonesia bahkan Nusantara beratus-ratus tahun lamanya. Akan tetapi walaupun ia telah berlaku begitu lamanya, masyarakat kita kurang menyadari keadaan terjemahan 2 kalimah syahadah yang selama ini; ada kelemahannya dan kekurangannya.
    Kata bahasa Arab syahadah; apabila dipadankan dengan padanan kata bahasa Indonesia; iaitu, (syahada  naik saksi), kelihatan berlaku satu kesan terjemahan yang kurang (under translations). Ini mengakibatkan tidak sampainya mesej/ maksud atau makna yang sebenarnya daripada makna kata syahadah itu sendiri. Kata naik saksi membawa makna menjadi saksi; iaitu, menjadi saksi kepada orang lain. Sebab kata naik mengandungi fitur makna; iaitu, [+kerja], [+orang], [+berjalan], [+tinggi], [+tempat], [+tangga]. Kata saksi pula mengandungi fitur makna; [+kerja], [+orang], [+ucapan],[+melihat] dan [+pembela]. Oleh sebab itu pengertian yang ditimbulkan oleh kata naik saksi adalah menjadi saksi.
    Kata (Ar) syahadah pula menurut kamus Idris al-Marbawy bermakna; sumpah, mengaku atau pengakuan. Dengan demikian syahadah adalah merupakan satu bentuk pengakuan yang dilafazkan oleh seseorang muslim. Syahadah; dengan makna; iaitu, pengakuan tidak sama makna atau maksudnya dengan naik saksi. Naik saksi bermakna menjadi saksi kepada sesuatu atau orang yang lain. Ini boleh jadi membawa makna hanya melihat kepada satu bentuk kejadian atau sesuatu perkara. Akan tetapi syahadah (pengakuan ) adalah satu bukti daripada satu keyakinan yang dilahirkan daripada hati nurani. Terjemahan dua kalimah syahadah lama (1) dengan: ” Saya naik saksi bahwa tiada Tuhan selain Allah” dan saya naik saksi bahwa Nabi Muhammad itu ialah Rasul Allah”, ini boleh jadi mengandungi makna atau interpretasi; saya melihat bahwa tiada Tuhan selain Allah dan saya melihat bahwa Nabi Muhammad itu ialah Rasul Allah, ini kalau kata syahada dipadankan dengan “naik saksi”. Ini sebab, kata naik saksi sama dengan menjadi saksi. Menjadi saksi bermakna melihat sesuatu atau melihat kejadian. Ertinya bahawa terjemahan dua kalimah syahadah yang selama ini kita pakai, kurang memenuhi sasaran atau maksud terjemahannya. Bahkan ianya boleh mengarah kepada salah terjemah.
    Terjemahan baru (2) pula; dalam konteks kata (Ar) syahadah terdapat agen dan sasaran (goal); yakni manusia sebagai agen, manakala Allah dan nabi Muhammad sebagai sasarannya. Di sini, agen ialah pelaku dan eksperienser. Dalam kata naik saksi dan kata syahadah (mengaku) terdapat perbedaan pada peranan (role) yang dimainkan dan dialami oleh agen (pelaku). Dalam kata naik saksi atau bersaksi; agen ialah[+pelaku,-eksperienser], manakala dalam kata syahadah (mengaku) agen ialah [+pelaku,+eksperienser]. Dengan demikian dari segi role (peranan agen) ternyata pemilihan kata naik saksi, atau bersaksi[2] sebagai terjemahan yang kurang sesuai. Akan tetapi kalau kata syahadah itu tadi diterjemahkan atau dipadankan dengan kata “mengaku“, ia akan menjadi: Saya mengaku bahwa tiada Tuhan selain Allah dan saya mengaku bahwa Nabi Muhammad itu ialah Rasul Allah.
    Di sini berlakulah agen dan eksperienser sebagai peranan yang dimainkan oleh (rol dan agen). Akan tetapi pada kata naik sasksi tidak berlaku agen dan eksperienser. Oleh sebabitu kelihatan terjemahan baru (2) lebih memenuhi tuntutan daripada maksud dan makna daripada kalimah syadaha tersebut. Ini juga adalah satu bentuk makna pengakuan; iaitu, (beriman) yang lahir daripada hati yang beriman kepada Allah dan Rasulnya.
    Selanjutnya dari hasil analisis yang dijalankan terhadap jawaban yang diberikan oleh para informan, kelihatannya masih banyak yang kurang faham analisis yang diberikan terhadap terjemahan lama. Diyakini kalau mereka faham betul penjelasan yang diberikan; akan bertambah lagi yang memilih terjemahan baru sebagai terjemahan yang paling tepat atau sesuai.
    Kesimpulan.
    Terjemahan terhadap dua kalimah syahadah yang sudah diamalkan dan dipakai selama ini; adalah terjemahan yang kurang tepat dan kurang sesuai bahkan ianya boleh mengarah kepada terjemahan salah. Ini sebab tidak memenuhi mesej dan ianya terdapat perbedaan dari segi peranan agen yang dimainkan dan dialami oleh agen (pelaku). Ianya juga boleh membawa kepada makna dan interpretasi lain. Oleh karena itu Terjemahan Dua Kalimah Syahadah disarankan/cadangkan dan yang paling tepat ialah: Saya mengaku(beriman) bahwa tiada Tuhan selain Allah dan saya mengaku(beriman) bahwa Nabi Muhammad itu ialah Rasul Allah. Terjemahan baru lebih dapat diterima dan diyakini oleh masyarakat ketepatan dan kesesuaian terjemahannya.

    Balas

    • ibnrajab
      Apr 25, 2013 @ 11:04:14

      salam M.H.Lubis, terima kasih atas komentar berbentuk perbincangan ilmiah.. saya sgt senang menerimanya.. semoga kita sama2 ambil manfaat..

      CUMA PERLU KITA INGAT.. kita sedang berbincang dgn satu ungkapan yg diwahyukan oleh Allah, Rabbul jalil.. knp Allah guna perkataan “Asyhadu” bukan “A’taqidu”.. asyadu bermaksud aku sanggup jadi saksi sekiranya kamu minta aku jadi saksi.. manakala a’taqidu bermaksud aku mengaku, beriktikad dll sbgaimana yg tuan/puan jelaskan

      sudah tentu, saksi kpd makhluk tak sama dgn saksi kpd al-khalik.. saksi kepada alkhalik (Allah) di dunia ini pada ana, dgn menyaksikan kejadian dan kehebatan kejadian2 Allah

      Wallahu aklam

      Balas

  19. Ibnu Mazlan
    Apr 27, 2013 @ 10:31:10

    Shukran Ustaz 🙂

    Balas

  20. adam
    Mei 26, 2013 @ 23:01:54

    Balas

  21. ibnrajab
    Jun 12, 2013 @ 16:01:35

    Bahasa indon mmg mengelirukn kot kalau terjemah direct mcm tu.. bhs kita melayu mmg begitu lh di terjemahkn.. sbnrnya belum cukup dgn terjemahan itu.. perlu pelajari ilmu tauhid pula.. terjemahan itu spt ringkasan shj.. mendalaminya adlh melalui ilmu tauhid.. Allah aklam

    Balas

  22. kikinyerbaba
    Ogo 24, 2013 @ 09:30:04

    assalamu’alaikum,
    mohon copy & share
    terima kasih

    Balas

  23. ibnrajab
    Ogo 24, 2013 @ 22:10:43

    silakan..

    Balas

  24. m. sholahuddin alayubi
    Sep 07, 2013 @ 02:56:37

    askum pembahasan seperti ini hanya baru kulit saja /sebatas syariat. disini saya akan memperjelaskan lebih dalam tentang syahadat : 1 asyhadu itu kalimat Ma’rifat namanya. 2,Alla itu kalimat Tauhid. 3,iLa itu Kalimat iman .4 iLLaollah itu Kalimat Isbat namanya. 1 Kalimat Marifat itu ialah dengan Terang memgetahui,yaitu mengetahui Ilmunya,yg dinamakan mngetahui ilmunya yaitu mengetahui Dzat ,Sifat,Asma,Af’al . terujuk dalam kitab Sifat 20 Wahdaniyatullah taala 1dzat,sifat,asma ,afal.Dzat itu kosong, Sifat itu terang,Asma itu nama, Afal itu keterangan/pengertian.2 Kalimat tauhid itu ialah Satu terserah pada kudrat &irodat Allah .3.Kalimat Iman ialah Percaya dgn Haqqul Yakin (keyakinan yg nyata) 4.Isbat ialah mnyatakan apa yg engkau saksikan ketika engkau bersaksi dan apa yg kau hadapkan ketika kau menghadap. Wujud itu ada maka Mustahil tiada setiap ada Nama pasti ada wujudnya baik yg kodim maupun yg Bahru(Sifat 20). dikatan Syariat Syahadat ialah memgucap 2kalimat syahadat. Tarekat syahadat ialah Tajalli, Hakikat sahadat ialah Hidup Marifat syahadat ialah Berjumpa akan allah (Asholatul Mi’rojul Mukmin :Sholatnya orang Mukmin itu berjumpa akan Allah .

    nabi Muhammad mmgatakan Ana Basaru mislukum :aku sama seperti kalian & jgn kalian mujaku!

    Balas

  25. m. sholahuddin alayubi
    Sep 07, 2013 @ 03:14:23

    dikatakan dalam Alquran QS.Al-Hajj 22:47 .”Mereka tidak mengenal Allah dgn sebenar-benarnya
    Kecuali hanya menyembah Asmanya saja yg nenek moyang km buat-buat.(QS.Yusuf.12:40)

    Imam Ghozali mmgatakn Syajadat adalah Saksi seorang pesaksi kpd siapa ia bersaksi dan wa asyahaduanna muhammadarrosulullah yaitu terpancarnya Nur Muhamadiyah . Lauka Lauka Lamma kholatu Aflak kalau bukan kau muhamad kalu nukan kau muhammad tak akan kujadikan ni alam semesta . bukan nabi muhammad tetapi Nur muhammad . Nuroni nurillah ni Nurihi Mayyasa : Cahaya diatas cahaya maka ditunjuki Allah cahaya itu kpd sypa saja dikasihinya.

    Balas

  26. m. sholahuddin alayubi
    Sep 07, 2013 @ 03:26:10

    referensi dari Kitab : Kitab Fusus Hikam karya IbnuA’raby. Kitab Insan Kamil karya Abdul Karim Al-Jilli. Ihya Ulumuddin Imam Ghazali. Risalah Qusyairi imam Qusyairi, Tafsir Marifatullah karya Ruzhiban Baqli, Kitab At-Thawasinkarya Al-Hallaj. kitab at- Tajalli karya Abu yazid al-Busthamiy Dan Quth al Qulub karya Abu Thalib. kitab Sirrus salikin Imam Ghazali , sifat 20 .

    Balas

  27. ibnrajab
    Sep 07, 2013 @ 12:26:53

    tq.. tp kami tdk fhm apa yg kamu perkatakan.. sila permudahkan bahasanya whai akh m. sholahuddin alayubi..

    Balas

  28. nurhaq
    Okt 07, 2013 @ 12:17:32

    ikutlah sunnah baginda dalam semua kerja buat atau ilmu dan amal lebih lebih lagi perkara yg paling penting seperti kalimah tauhid. Terima, lafaz, dengan syarat sah dari guru yang muhaqqiqin yg mempunyai salasilah ilmu dan amal tidak putus kepada rasulullah sebagaimana baginda menerima dari jibrail a.s .. setiap mukmin harus menyelidik bertanya berpandu pada acuan yg telah ditetapkan.

    IR: betul. setuju. semua ini usaha memahamkan hakikat.. hak.. benar dan kebenaran.. yang mana ia dianjurkan islam.. menggunakan minda utk berfikir demi mencapai zuk iman dan penghayatan.. wallahu aklam

    Balas

  29. Rslan
    Dis 03, 2013 @ 16:10:47

    Tidak boleh menjadi saksi pada sesuatu yang kamu tidak nampak..contoh” adakah kamu hendak menjadi saksi pada sesuatu kejadian / peristiwa yang kamu tidak nampak / tidak ada di tempat kejadian ..jika ya kamu adalah saksi palsu dan menipu diri sendiri dan di pedaya oleh syaitan.Wallahualam.

    IR: terima kasih atas respon anda. kalau blh saya tanyakan anda semula, apakah anda menafikan anda berminda, atau berotak hanya kerana anda tidak nampak otak itu? maka anda tidak boleh menjadi saksi kepada adanya otak anda hanya kerana anda tak nampak otak itu? apakah daya fikir yang anda mampu jana itu tidak meyakinkan anda yang anda blh bersaksikan keberadaan minda anda itu.. wallahu aklam

    Balas

  30. HASHIM
    Feb 12, 2014 @ 13:37:03

    saksi….sapa yg yang saksi. mohon pencerahan

    Balas

    • ibnrajab
      Feb 13, 2014 @ 10:37:28

      salam.. sama jg dgn membaca.. it’s not mean membaca tulisan shj.. ada org bc signboard dn mrk fhm.. objektifnya FAHAM.. bgtu jg saksi, ada saksi nk kena nampak, ada saksi berasaskan ilmu dn pghayatan.. objektifnya IMAN, wallahu aklam

      Balas

  31. dol bendol
    Apr 25, 2014 @ 20:20:31

    saksikanlah kemuliaan peribadi nabi saw – kita pun berakhlak mulia, jaga kesucian islam, tidak pilih kasih, tidak pilih bulu, tiada halangan kerana di depan kita adalah ujian Allah, yang bertanya, siapakah yang lebih baik amalannya, siapakah yang lebih bertaqwa, siapakah yang lebih banyak menolong orang lain, dan menolong makhluk Allaah

    kita boleh ambil sifat sifat nabi saw, siddiq, amanah, tabligh, fathonah, dan jadikan pakaian taqwa kita

    dalam pada itu hati hendaklah senantiasa berserah Allah, kena ingat atas izin Allah lah kita sampai kemakam makam tertentu

    kena ingatlah, apa apa pun daripada Allah, termasuklah penglihatan kita, pendengaran kita, kepetahan lidah kita, jadi kita memang susah nak melihat Allah, lebih baik kita ingat Allah senantiasa melihat daku

    yang menyaksikan itu Allah, melakukannya dengan Penglihatan yang di berikan kepada makhluk – itulah amat dekatNya – subhanallah

    Balas

  32. Hamba Allah
    Mei 25, 2016 @ 16:28:13

    assalamualaikum…
    sy selama ni tertanya2 apa patut sy buat…hal dah lama terjdi lebih kurgn 6thun yg lalu….suami sy smpila ari ni kami masih bersama sy…persoalannya apakah hukumnya bila suami sy mngatakn pda pompuan lain yg suami sy suda bercerai dgn sy dn anak2 sy yg jaga pada hal kmi x pernah bercerai….ada kah sy sah jatuh talak dan apa patut sy buat??sy inginkan penjelasan…terima kash

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: