12 Rabiul Awwal – Ittiba’

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hari ini cuti umum sempena memperingati tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW. Tahniah kepada seluruh umat Islam atas nikmat Islam dan Iman yang ditinggalkan oleh baginda SAW. Banyak perbincangan dan ilmu yang dapat dikongsikan berhubung dengan peristiwa besar dalam sejarah umat Islam ini jika hendak diperkatakan. Dalam dunia maya ini sudah tentu banyak bahan-bahan yang dapat dibaca untuk dijadikan renungan bersama.

Lagi

Advertisements

Salam Maal Hijrah 1434

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Selamat menyambut kedatangan tahun baru hijrah 1434H kepada para pengunjung IbnRajab Online, followersnya, rakan-rakan yang mengenali pengendali laman blog ini sama ada di alam maya ini mahupun alam nyata. Hayatilah penghijrahan Rasulullah SAW 1434 tahun yang lalu.

Rasulullah SAW berhijrah atas perintah Allah. Kerana taat kepada Allah lah maka Rasulullah berhijrah. Sedangkan tanah hijrah berkenaan bukanlah tanah tumpah darah Baginda. Kerana sebelum hijrah ke Madinah, telah ada beberapa siri hijrah ke Habshah yang dilakukan oleh para sahabat Baginda. Namun, Baginda SAW sendiri tidak berhijrah.

Lagi

Selamat bercuti persekolahan

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Lama juga tidak menulis di sini. Entah, mungkin ketandusan idea, kesuntukan masa, kesibukan dunia dan seribu lagi alasan kalau hendak dinyatakan. Rasanya tidak sesuai, kalau di mana-mana sahaja para pembaca dihidangan dengan luahan saja. Di fesbuk dah banyak sekali luahan-luahana orang. Di blog kalau boleh jangan ditambah lagi.

Hari ini Jumaat. Tadi imam dengan bersemangatnya berkhutbah (ekceli membaca sebenarnya) tentang tajuk keibubapaan. Katanya tanggungjawab ibubapa mendidik dan membesarkan anak-anak dengan sepenuh perhatian. Bak kata orang tua-tua, bagai menatang minyak yang penuh. Bukan macam mem’binatang’ ya, tapi menatang.

Lagi

Imam itu untuk diikuti

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Ana teringat mafhum sebuah hadis Rasulullah SAW “Adapun seorang Imam itu, dijadikan Imam untuk diikuti” Au kama qala al-Nabi. Jadi dalam konteks solat berjamaah, seorang makmum perlu mengikut segala perbuatan imam yang dihadapannya itu, sekiranya Imam tersebut melakukan perkara-perkara yang tidak membatalkan solatnya. Tetapi, sekiranya solat imam itu terbatal (walaupun dia tidak sengaja atau terlupa), maka ia tidak sepatutnya diikuti lagi oleh para makmum. Kalau ikut juga, kedua-dua solat imam dan makmum, tidak sah.

Lagi

Keajaiban alam: Baring

Bismillahirrahmanirrahim

Keajaiban alam merupakan salah satu daripada petanda kewujudan Allah dan kekuasaan-Nya, Subhanahu wa Taala (SWT). Petanda kewujudan kerana tidak ada satu perkara di dunia ini (samada yang dapat dilihat (idrak) oleh pancaindera manusia ataupun tidak) yang wujud tanpa pencipta. Semua yang ada itu asalnya tidak ada kemudian dijadikan oleh penciptanya maka ia menjadi ada. Apa sahaja.

Semua benda ada pencipta. Meja, mata pensil, komputer, kapal terbang, alat telekomunikasi dan sebagainya itu ada pencipta. Sistem pun ada pencipta. Sistem lampu trafik, sistem pengurusan, sistem kewangan dan pelbagai sistem itu juga ada pencipta. Jadi masakan alam ini tiada pencipta? Masakan keajaiban alam itu terjadi begitu sahaja? Masakan manusia itu dijadikan sia-sia, untuk hidup 50-100 tahun kemudian meninggal begitu sahaja?

Allah yang menciptakan alam ini. Dia mencipta keajaiban-keajaibannya agar manusia berfikir dan bertemu Allah dengan hati mereka sebelum bertemu Allah dengan mata kasar di akhirat. Allah menciptakan sistem Islam; sistem beragama (ibadah) Islam, sistem perundangan Islam, sistem ekonomi Islam, sistem perbankan Islam, politik Islam, pendidikan Islam dan sebagainya. Pelbagai sistem itu yang dapat dicedok keluar daripada Al-Quran, sumber perujuk penentu kehidupan manusia yang berjaya. Di dunia dan akhirat sana.

Fenomena yang cuba ana nak ketengahkan kali ini adalah kemunculan sekumpulan udang-udang kecil di tepian pantai (Bachok) pada minggu lepas. Mereka (para nelayan dan penduduk) namakannya sebagai “Udang Baring”. Ia adalah udang kecil bersaiz antara 1.5 hingga 2 cm panjang, dan 0.2 hingga 0.5 cm gemuk (diameter).

“Udang ni datang selama tiga hari berturut-turut, bermula isnin 16 februari hingga rabu 18 februari baru ni”. Tiga hari yang memberi pendapatan sangat lumayan kepada mereka yang berusaha menangkap udang baring berkenaan untuk diproses. Salah seorang daripada mereka dapat kumpul 18 guni gula dengan setiap satunya seberat 7 hingga 8 kg. Sekilo udang baring dijual dengan harga RM10.00 hingga RM12.00. “Dapatlah dalam RM1400.00 lebih-lebih” kata seorang nelayan yang ditemui di rumahnya di kampung Telong, Bachok Kelantan. Satu pendapatan yang sangat berbaloi untuk tiga hari bekerja. Wow!

“Udang baring ni datang setahun sekali, biasanya dalam bulan-bulan macam ni lah”. Sambungnya berbual mesra. “Kita akan nampak kumpulan mereka datang menerjah tepian pantai, warna air laut seakan berubah kemerah-merahan kerana bawaan bayang-bayangnya itu”. Ujarnya lagi. “Mereka tidak akan lari dan suka bermain-main dekat betis dan paha kita, boleh tangkap dan makan begitu sahaja” Tambahnya sambil berseloroh.

Udang baring ini akan dikaut menggunakan jala khas bersaiz 2 x 1.5 meter berbentuk V. Kemudian dijemur di atas pasir pantai di situ juga. Apabila kering, udang-udang itu dipungut dan diayak bagi memisahkan udang dengan pasir pantai. Seterusnya ia akan diisi ke dalam kampit (guni) beras, atau guni baja. “Bagaikan satu pesta, orang-orang kampung keluar beramai-ramai memungut udang baring, masing-masing dapat lebih daripada 5 guni seorang” komen pakcik itu tadi.

Subhanallah. Banyak sungguh udang baring yang datang dalam tiga hari itu. Maka ana tertanya-tanya sendiri, sebelum ini mereka tinggal kat mana? Kenapa tak datang? Kenapa kini (masa-masa macam ni) mereka tiba-tiba muncul. Jinak bagaikan sengaja ingin ditangkap. Bila mereka membiak. Dan seribu satu soalan yang menjerngah.

Jawapan yang paling muktamad ialah: “itulah kekuasaan Allah nak” tegas pakcik itu tadi. Allah memberi rezeki kadang-kadang tanpa disangka-sangka oleh kita selaku manusia. Kadang-kadang pula Dia menarik rezeki daripada mereka (hambaNya) yang tidak bersyukur. Sebagai ujian bagi memberi pengajaran sekiranya mereka berfikir.

“Tahun lepas udang tak banyak sangat. Datang pun dua hari sahaja. Harga dalam RM4.00 hingga RM7.00 sekilo. Tak dapat beribu (ribuan ringgit) macam hari ini” sambungnya berbicara. “Ini semua rezeki Allah nak..” Jawapan yang menggambarkan ketinggian iman orang kampung di sini. Sedikit sebanyak hati ana ini bermuhasabah iman sendiri di dalam hati.

Itulah keajaiban alam yang ana maksudkan. Bagi ana, pendapat ana, fenomena ini suatu keajaiban yang akan menyampaikan hamba kepada tuhannya sekiranya mereka ingin memikirkannya. Wallahu aklam.

Langgar lari: Tidak beriman

Bismillahirrahmanirrahim

Dua tiga hari lepas ana bawa famili semua pergi hospital Kota Bharu. Ziarah mak saudara ana (Mok Dik) yang baru bersalin anaknya yang pertama. Tahniah buat mok dik dan ayahsu. Suasana ceria jelas terbayang di setiap wajah yang ada. Termasuk mok dik sendiri. Walaupun terpaksa dibedah bagi menyelamatkan bayi, mok dik tetap ceria. “Biasalah, kalau ada penyakit darah tinggi dan kencing manis masa mengandung, doktor nasihat bersalin dengan cara pembedahan”. Begitulah komen mok dik.

Sudah banyak kali ana dengar, ibu-ibu yang mengandung dikesan mengidap darah tinggi atau kencing manis atau kedua-duanya sekali. Apabila dah bersalin, kesihatan ibu-ibu berkenaan akan kembali normal. Kemudian bila dah mengandung semula, penyakit tersebut datang kembali dan begitulah seterusnya. Itulah antara risiko yang dihadapi sekiranya seseorang wanita mengandung pada umur yang telah lebih dari 40 tahun.

‘Afifah Humaira’ juga bersalin melalui proses bedah. Masa lahir beratnya hanya 1.64kg sahaja. Ana ukur tapak kakinya dua hari selepas bersalin itu hanyalah sebesar ibu jari tangan ana. Sungguh mengerikan. 27 hari juga dia dalam incubator sebelum dibenarkan bawa pulang ke rumah. Alhamdulillah, kini Afifah Humaira dah besar dan membesar macam orang lain. Sihat dan ceria. Syukur alhamdulillah.

Langgar lari
Ana tak perasan sehingga pagi esoknya apabila nak hantar anak-anak ke sekolah. Bahagian depan kereta ana (belah kiri) atas tayar hadapan, hampir dengan pintu depan belah penumpang, ada kemek. Pergh, kena langgar rupanya kereta aku. Tidak lain tidak bukan hanyalah di tempat letak kereta hospital kota Bharu itu lah. Kerana sebelum itu memang tidak ada kesan. “Alhamdulillah” Detik hati ana. “Allah nak elak perkara lebih buruk daripada ini, itu yang Dia bagi yang terlalu kecil ini sahaja, al-Hamdulillah”. Ana mengamalkan doa yang selalu ibu ana pesan kalau ditimpa apa-apa kemalangan. Kecil ataupun besar itulah doa ana. Mudah-mudahan perkara ini adalah bagi mengelakkan perkara yang lebih besar daripada berlaku. Perlu syukur maksudnya.

Orang yang ada iman, tak akan langgar lari. Mereka akan bertanggungjawab. Sekurang-kurangnya tunggu dan jumpa tuan (punya kenderaan/mangsa yang dilanggar) dahulu untuk sekurang-kurangnya minta maaf. Jangan fikir kena bayar sahaja. Itu fikiran bersifat negatif amalan orang yang berminda kelas ketiga. Sebaiknya, sentiasalah anggap orang lain itu lebih baik daripada kita.

Dengan bersikap langgar lari, kita seolah-olah atau memang tidak beriman dengan Allah yang sentiasa memerhatikan setiap langkah dan gerak geri hambaNya. Jangan kita lupa bahawa Allah Maha Adil. Setiap tingkah laku yang melibatkan hak manusia, akan Allah dahulukan balasannya di dunia ini lagi. Sebelum akhirat dengan balasan yang sangat buruk dan menyeksakan.

Kesimpulan
Sentiasa amanah dengan diri sendiri. Segala yang mendatang itu adalah ujian daripada Allah. Untuk menguji sejauh mana iman kita. Kalau kita tersalah langkah, bertaubat dan kembalilah kepada Allah. Kalau kesalahan kita melibatkan hak sesama manusia, usah malu atau berlengah atau lari daripada mencari jalan penyelesaian. Sebaik-baiknya berjumpa, bermesyuarat dan bermaaf-maafanlah.

Firman Allah “Sekiranya ahli sesuatu kaum itu beriman dan bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan bukakan pintu barakahNya daripada langit ke atas kaum-kaum tersebut”

Wallahu aklam.